Dag 24 Valencia

31 juli 2018 - Valencia, Spanje

Slecht geslapen! Te warm! Om 8.30u gaan we ontbijten bij La Mas Bonita Ruzafa. Deze keer pak ik yoghurt met vers fruit, eens wat anders dan al die (zoete) broodjes de afgelopen week! Met een lekker vers sapje erbij....mmm heerlijk! Mannen houden het bij een broodje, wel met vers sapje! Om 9.45u zijn we bij Verrassend Valencia voor de fietstour. Marc vindt het maar spannend fietsen in een grote stad! Helemaal als hij ook nog een helm op moet (hij ziet dat als: het is hier gevaarlijk dus doe aub je helm op). Om 10u meld gids Leo zich en kunnen we op pad. We gaan naar het Turiapark. Eerst moeten we een stuk door drukte, maar eenmaal in het park is het heerlijk fietsen. Marc doet het erg goed! Hij blijft mooi bij ons maar wil wel vooraan want Leo vindt hij maar wat interessant! Is natuurlijk ook leuk een Nederlandse gids. Hij kan nu alles goed volgen en ook zelf vragen stellen. Voor ons ook fijn, scheelt weer vertalen haha. Eerst rijden we naar Ciudad de las Artes y las ciencias (kunst en wetenschap) -> moderne gedeelte van de stad. Onderweg stoppen we nog voor een drankje en daarna gaan we de andere kant op naar het oude stadscentrum om daarna door te rijden naar Mercado Colon. Daar krijgen we van Leo  een Oxata met Farton -> Farton is een zoet broodje wat je in de Oxata (melk gemaakt van soort amandelnoten) stopt en vervolgens lekker op eet. Drankje wat dan nog overblijft drink je op. Is zoet, lekker met deze warmte! Ook echt Valenciaans. Om 13.15u nemen we afscheid van Leo. Hij fiets met de groep terug naar de winkel en omdat wij de fietsen voor de rest van de dag huren mogen wij onze eigen weg gaan. We fietsen terug naar het oude stadscentrum. We kijken wat winkeltjes en gaan op zoek naar het smalste huis van Europa. Deze is slechts 107cm breed! Om 14.30u eten we een lekkere burger op het terras en genieten op het pleintje van het uitzicht. Mercado Central blijkt vlakbij te zitten dus lopen we daarheen, helaas is hij om 15u gesloten. Vervolgens lopen we weer terug naar het plein waar de fietsen neer hebben gezet en drinken daar nog iets voordat we verder gaan. Aangekomen bij de fietsen blijkt dat iemand zijn fiets aan die van ons heeft vastgemaakt. Niet handig! Omdat alle fietsen van Verrassend Valencia een unieke naam hebben moet het voor hun makkelijk te achterhalen zijn van wie die fiets is. Net als ik op het punt sta naar Verrassend Valencia te bellen komt er een groepje jongens aanlopen. Een hele bups fietsen bij elkaar en net 1tje stond dus bij ons. Hij haalt zijn fiets van het slot en gaat bij zijn vrienden staan, geen sorry ofzo niks. Sukkel! We rijden weer naar het Turiapark. In dit park liggen allemaal verschillende klein aangelegde parkjes. We rijden naar het Guliverpark. Daar is een speeltuin bij -> grote reus op de grond met touwen erom heen zodat Marc lekker  kan klimmen en klauteren. Het fietsen in het park is echt heerlijk en als Marc nog niet bezweet was....het zweet druipt van zijn hoofd af als hij klaar is met spelen bij de reus. Om 19u stappen we weer op de fiets, we moeten om 19.30u de fietsen weer inleveren. We rijden een paar keer verkeerd (of ja verkeerd, niet echt de kortste weg haha) maar zijn er op tijd. We besluiten hier in de wijk iets te eten. Er zit hier heel veel. Ergens halverwege onze straat vinden we bar Vermudez. Niet super grote kaart maar genoeg tapas die ons lekker lijkt. Ham kroketjes blijft favoriet bij Marc. Hier zijn ze dan ook extra lekker omdat ze zelf gemaakt zijn! Patatas bravas, visjes.....en we kunnen er weer tegen! Als toetje nog een cheesecake en we kunnen weer naar het appartement. Om 21.30u zijn we er weer en ondanks de warmte vallen we vrijwel direct in slaap. Kost toch wel energie zo'n dagje fietsen hahaha