Dag 15 Rome

22 juli 2018 - Rome, Italië

Om 7u zijn we er allemaal uit. Stefan heeft zijn sportkleding aan, hij gaat een sportief doen: 10x alle trappen op en af in het appartementencomplet; 10x140.....Hij is niet goed!!! Na de ochtendtraining en de koelende douche gaan we naar Pur Sud voor ons ontbijtje. Gewoon maar een Italiaans ontbijt. Bevalt prima! We gaan met de metro naar het Colosseum. Daar hebben we een ticket voor zodat we om 9.45u naar binnen kunnen. Weer goed geregeld want de rij zonder ticket is lang, en de zon brandt! Na wat security checks zijn we om 10u binnen. Mooi om te zien, Marc vindt het mega interessant dat hier vroeger gevochten is en wil daar dan ook alles over weten. Ook hier weer mega veel toeristen (logisch). Maar doordat het zo groot is valt het als je eenmaal binnen bent niet eens op. Wat wel echt vervelend is is als je buiten komt de vele verkopers die je vanalles aan willen smeren. van armbandjes tot parapluutjes tot gekoelde flesjes water. Verkopers horen erbij, maar ik vind ze hier net prettig, bijna agressief als je niks wilt. We lopen door in de richting van Palatino & Forum Romana. We vinden wel de groepeningang maar waar is de gewone???? Midden in de brandende zon (nergens schaduw)...hebben we hier wel zin in? uhhhh nu niet! We kunnen morgen (als we willen) alsnog gaan. We besluiten naar Piazza dei cavalieri di Malta te gaan. Hier staat een grote deur en door het sleutelgat van de deur kan je naar St.Pieter kijken. De omgeving ernaar toe is erg mooi! Vervolgens lopen we naar Bocca della Verita (mond van de waarheid). Een middeleeuwse legende vertelt dat wie zij hand in de mond steekt en een leugen spreekt zijn hand afgebeten zal worden. Marc heeft daar ineens minder trek in. Nou, als vraag heb ik hem gesteld of hij honger had wat hij volmondig met JA beantwoordde, en zie daar, zijn hand zit er nog gewoon aan hahaha! Het is inmiddels ook al 14.15u dus geen wonder dat zijn buikje geluid maakt. In de wijk Trastevere (wat bekend staat om de leuke restaurantjes) gaan we op zoek naar een plekje. Blijkbaar lopen we net de verkeerde kant van de wijk in want het is er maar saai! Kan ook zijn omdat het zondag is, maar echt blij worden we er niet van. Dan maar even Tripadvisor raadplegen. Waar is ergens in de buurt een goed beoordeeld restaurant? We moeten nog een stukje lopen en komen dan bij Grazia & Graziella. Nou, de naam vond ik al wel leuk klinken. Als we eenmaal zitten valt me op dat het uiterlijk van het restaurant en ook de menukaart wel iets weg heeft van het restaurant waar we gisteren zo lekker hebben geluncht. En wat blijkt, het is van dezelfde eigenaar! Hoe zoek je het uit! Marc is helemaal in zijn nopjes want die pasta was echt de lekkerste ever (hij likte zijn bord nog net niet schoon). Ik pak deze keer een burger want ben ff klaar met pizza/pasta. Stefan heeft wel pasta, met kaas ofcourse. En drinken, want we hebben inmiddels alle flesje drinken die in onze tas zaten op! dorst dorst dorst want het is hot hot hot. Ook dit restaurantje is meer dan prima. We slenteren vervolgens nog wat door de wijk. Al is het jammer dat er veel winkeltjes niet open zijn (omdat het zondag is). We lopen langs de Tiber en komen uiteindelijk uit bij Castel Sant'Angelo. Hier in de omgeving zijn wel wat meer winkeltjes open. Gelukkig! We kopen nog wat souvenirs en lopen terug richting appartement, waar we rond 19u aankomen. Na even wat andere kleding aangedaan te hebben gaan we eten gewoon ergens in de buurt. Ook veel restaurantjes hier zijn gesloten op zondag blijkt wel. Uiteindelijk vinden we er wel 1. Eten is lekker maar de bediening niet vriendelijk. zo jammer. Uiteindelijk zijn we rond 20.30u weer terug in appartement. Toch wel een lange vermoeiende dag!

1. Annelies:
    23 juli 2018