Dag 7 Venetië

14 juli 2018 - München, Duitsland

Venetië, stad van de romantiek....and it is, it realy is! Wel ontzettend vroeg eruit, dat dan weer wel. Ontzettend goed geslapen hebben we allemaal, dus gaan we op tijd op pad. Om 7.45u staan we (zo goed als alleen) bij de Rialtobrug. Fantastisch voor de foto's. Toen we aankwamen stond er echt een mensenmassa. Dan is het tijd voor ontbijt. Dit doen we in een klein tentje, echt op zijn Italiaans -> zoet broodje met koffie (voor Maria cappucino en Marc krijgt water). Anders dan we gewend zijn maar voor nu is het prima. We lopen in de richting van San Marco. Onderweg kopen we een dagticket voor de Vaporetto (OV in venetië; bootje wat je van plaats naar plaats brengt). Omdat er vandaag een evenement (Venice Redentore festival) is, worden we er wel op gewezen om op tijd terug te zijn omdat het anders niet meer mogelijk is met de vaporetto omdat er diverse boten in dat water zullen liggen. Oké, plannen moeten dus wijzigen...Om 9.30u gaan we naar Palazo Ducale (Dogenpaleis). Hier hebben we om 9.55u een rondleiding (Engelstalig). De gids weet veel en kan erg goed vertellen. Bijzonder dat je met deze tour op plekken komt die je anders niet ziet met de normale ticket -> zoals de cel waar Casanova verbleef (en ontsnapte). Na de tour konden we zoals de andere bezoekers in de overige vertrekken kijken. Wat een pracht en praal, veeeeeeel goud zegt Marc! Bijzonder is om over de brug der zuchten te lopen (we hebben dus net als de gevangenen vroeger even flink gezucht toen we erover liepen). De brug hadden we al van buiten gezien, maar om zo de gevangenis in te lopen is toch wel apart. Vervolgens lopen we naar San Marco, waar we tussen 11.45-12.00u in kunnen. Wat zijn we blij dat we van tevoren skip the line tickets hebben gekocht want de rij is gigantisch! Wel even de rugzak naar bagage opslag want die mag niet mee naar binnen. Schouders bedekken en we gaan. Goh ook een korte broek mag niet, dus moet ik een of ander todje kopen (€2,-) om naar binnen te kunnen. Zal aan mij liggen, bedekt nog niks maar goed. Is complete willekeur want binnen in de kerk ontdek ik nog wel dames die echt wel schaarser gekleed zijn. Kerk zelf is mooi. Alleen jammer dat je voor alle vertrekken apart moet betalen. Da geloof ik toch niet hè! Foto's maken mag officieel ook niet, nou onofficieel lukt dat mij prima! Voor de verandering steekt Marc nog een kaarsje aan en om 12u staan we alweer buiten. We pakken direct de vaparetto naar Murano (glasblaas eiland). Duurt ongeveer 20 minuutjes. De mannen hebben honger (tjee t zal een anders zijn). Om 13u hebben we een restaurantje gevonden waar we allemaal wel iets hebben wat ons lekker lijkt. Enne, de pizza is heerlijk! De wijn ook trouwens, maar we zijn er al wel achter dat we beter in de avond wijn kunnen drinken en niet in de middag. Stijgt snel naar je hoofd hahaha. We slenteren wat door de straatjes richting de vuurtoren. Marc koopt nog een sneeuwbol van Venetië en krijgt van de mevrouw een glazen hartje kado, hij is happy. Vanuit de vuurtoren pakken we om 15u de vaparetto naar Burano. Wat een mooi eiland is dit! Allemaal kleurrijke huisje, voelt helemaal gezellig. Ook een stuk minder toeristisch dan Murano. Leuke fotomomentjes! Om 16.25 hebben we de vaparetto weer terug (hadden graag op Burano gegeten maarja wie weet kunnen we anders niet meer terug dus dan maar ergens anders). Tjee, ditmaal duurde het wel 70 minuten. Ach, we konden zitten dus dat scheel weer! Marc viel wel in slaap tijdens het varen....maarre hij was niet moe haha. Dan snel naar het huis voor sanitaire stop (openbaar toilet is echt heeeel vies), dan gaan we op zoek naar een gondel. Echt ontzettend druk vlakbij het huis dus besluiten we richting het water bij San Marco te gaan. Daar zijn we al aan het afzetten voor het festival maar we kunnen nog net erdoor. Yes, we hebben een gondel. € 80,- voor 30 minuten in de gondel is wel echt veel (mooiere en langere route was zelfs € 120,-) , maar we vinden dit zo bij Venetië horen dat het echt wel een must is om hier 1 keer in te gaan! En echt een hele beleving! echt wel romantisch hoor door die smalle straten en onder de brug der zuchten door -> zelfs met die romantische man van mij :-) Voor Marc was dit toch wel het mooiste tot nu toen, zelfs mooier dan de Allianz arena en dat wil wel wat zeggen haha. Dan gaan we nog naar Fondaco dei Tedeschi (groot chique warenhuis). Hier gaan we naar de 4e etage voor een mooi uitzicht over Venetië. Om 20u ploffen we neer bij een restaurant voor pasta en om 21u zijn we weer terug in het huis. Bekaf! We slapen allemaal op tijd!

1. Hanneke Passon:
    15 juli 2018
    Super leuke fotos!!! En weer een super leuk verslag
  2. Annelies:
    15 juli 2018
    Mooi om allemaal te zien.
    Sjors en ik genieten van de vissen(heel groot) en het water in het stadswandelpark.
    Lekker koel en Sjors rent dan als vanouds.
  3. Laura:
    15 juli 2018
    Ik kijk er steeds weer naar uit om jullie belevenissen te volgen. Superleuk om te lezen! Veel plezier nog.
  4. Maria Stefan en Marc Fransen:
    16 juli 2018
    Ohhhhh wat een malle Sjors. hoe ouder hoe gekker!
    Marc zag gisteren een hondje en dacht toen eigenlijk pas weer aan Sjors (maar toen miste hij hem toch wel). Super fijn om te horen dat het goed met haar gaat (en met oma natuurlijk)!

Het is echt ontzettend fijn hier. Al een weekje weg, gaat ontzettend snel (maar gelukkig hebben we nog een poosje te gaan). Time flies when you're having fun!!!
  5. Suus:
    16 juli 2018