Dag 13 Rome

20 juli 2018 - Rome, Italië

Wat een fantastische dag was het vandaag! Wel verdomde vroeg! Om 6.15u ging de wekker. Dit omdat Maria het fantastische idee had om al om 7u bij St.Pieter basiliek te zijn. Toegang is gratis (of je moet voor € 15,- geloof ik p.p. skip the line tickets kopen), maar hoe later het is hoe langer de rij dus hoe langer we moeten wachten (in de felle zon). Dus tja, dan maar vroeg eruit. Aangekomen bij het St.Pieterplein zien we al direct dat dat een zeer goede beslissing is! Het is nog helemaal niet druk op een tour na. De kerk is echt prachtig! Wat wel opvalt is dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duomo van Milaan de ramen wel maar "gewoon" zijn en niet glas in lood. Marc is een beetje teleurgesteld want het is juist hier niet mogelijk om een kaarsje aan te steken. Wel kan je in diverse vertrekken een mis bijwonen. Dit hoeft niet, maar ziet er toch wel grappig uit.....in een kerk, diverse "diensten" tegelijkertijd in diverse hoekjes. Om 7.45u zijn we buiten en maken we buiten nog wat foto's. Nu is het wel tijd voor een lekker broodje met koffie! Om de hoek vinden we een leuk tentje dus ploffen daar neer. We worden blij verrast door een vogeltje wat brutaal bij ons aan tafel komt zitten. Goh, wat gezellig!!! Rond 9.15u gaan we richting Castel Sant'Angelo. Wat opvalt is dat we onderweg heel veel verkopers zien van één of andere tour, of ze bieden skip the line kaarten aan. Op zich prima, maar om de 5 meter begint wel echt irritant te worden. Maar dan kijk je even om je heen en zien je eigenlijk toch hoe mooi Rome eigenlijk is. Bij heel veel dingen die we vandaag gezien hebben moet ik echt denken aan de film Angels & Demons. Hoe vaak ik wel niet tegen Stefan gezegd heb: gebeurde daar niet dat en dat....enne daar reed toen toch die en die....wel leuk! Castel Sant'Angelo is van de buitenkant al mooi helemaal met pont Sant'Angelo (met de grote beelden van Bernini) ervoor. Wauw. Ik kan niet wachten tot we daar naar binnen gaan -> toch nog wachten tot dinsdag! We lopen verder en kijken nog wat winkeltjes. Wel moeten we zorgen dat we om 11u bij Vaticaan museum zijn, daar hebben we al kaartjes voor. Daar zijn we erg blij mee zodra we daar aankomen. Tjee wat een gigantische rij (toch wel heel fijn de voorbereiding die gedaan is!!!!). Binnen is het ook heel erg druk. Wat wel opvalt is dat de meeste mensen direct naar de Sixtijnse kapel lopen (zeg maar hollen). Wij volgen netjes de route, ook omdat Marc een audioguide heeft gekregen met daarbij een kaart -> soort van schattenjacht. Steeds moest hij een volgende foto (wel op volgorde gelukkig anders loop je verloren) zien te vinden. Zo kreeg hij, zodra hij het schilderij/beeld/etc. gevonden had informatie hierover. Dit vond hij heel leuk. Voornamelijk het zoeken, de informatie was hij halverwege wel beu. Uiteindelijk zijn we toch ruim 2u bezig geweest in het museum. Hoogtepunt (wel meteen het drukste) was toch de Sixtijnse kapel. Dan nog niet omdat dat echt het mooiste was (al was het mooi), maar meer ook de geschiedenis en waarde die het heeft. Toch wel mooi om een keer te zien! Vervolgens hebben we ons tegoed gedaan aan een "pauselijke" lunch. Oftewel, stuk pizza met wat drinken. Eenmaal buiten hebben we wat gewinkeld (in de schaduw want het is warm) en diverse terrasjes bezocht. Lekker op het gemak wat geslenterd door Rome. We hadden ook al besloten dat we in een restaurantje wilde eten waar ze veel werken met truffel. Marc praatte er al de hele middag over haha. Zoekende naar het restaurantje kwamen we per ongeluk al langs de Trevi fontein. Tjee daar was het echt mega druk. Een selfie maken of een muntje over je schouder gooien was er niet eens bij. Ik denk dat we deze week ons kunstje van vroeg uit bed eens herhalen, wellicht hebben we dan meer geluk! Ook liepen we nog voorbij het Pantheon, ook deze komt later deze week. Onderweg naar het restaurantje begon Marc een beetje te mokken. Hij had last van zijn beentjes en voelde zich niet zo lekker. Nou mannetje nog even volhouden we zijn er bijna. Toen hij kon eten kreeg hij weer praatjes. De risotto met champignon en truffel smaakten mij en Marc uitstekend. Steef had iets van rundvlees, geen idee wat precies. Ja, Cantina Lucifer is ook weer goed uitgezocht. Eenmaal buiten vraagt Marc of we alsjeblieft met de bus of taxi naar het appartement kunnen, zn beentjes willen niet meer. Bus kunnen we 123 niet vinden dus besluiten we een taxi aan te houden. Eenmaal in het appartement blijkt het ook niet zo vreemd. De fitbit geeft aan dat we vandaag 17.5km gelopen hebben (laat het ietsje minder of ietsje meer zijn), toch zat voor ons mannetje. Hij tablet nog even op zijn bed (na een lange douche) en zegt dat hij ook erg moe is. nou hij valt ook direct in slaap! Veel indrukken en dat met dat lopen! Trots op ons ventje!!! Toch moest hij nog even zeggen dat hij echt niet de 4daagse van Nijmegen met me zou willen lopen want dat is 1) te ver en 2) te lang 4 dagen hahaha. Want uhhhh morgen mama gaan we niet zo ver. Nou kerel, we kijken hoe het morgen gaat! Ik ga nu ook slapen, ben er ook moe van!!!!